tisdag 14 april 2015

Sett-mässa 2015

Då var vi på plats! Efter en något skakig tågresa där jag fick en otursplats checkade vi i går kväll in på hotellet. Även här drog jag nitlotten och hamnade i "det andra tornet". Torn? I Stockholm har dom torn! Det enda torn vi från Lund känner till är väl Östra Torn? Nåja, det blev en trevlig kväll med mingel för Lundafolket på det lite finare hotellet.
                                Mats Jönsson, vår skolchef, talar och hälsar oss välkomna!

Tisdag var så den stora mässdagen för oss från Fågel. Vi promenerade iväg i god tid och tog plats på den första föreläsningen som vi spetsat in oss på. Det var Beppe Singer, en Malmökille som vi känner igen från TV:s Hjärnkontoret. Hans föreläsning hette "10 sätt att misslyckas som lärare".
Han fångade verkligen sin publik med sin lista och sitt sätt att engagerat berätta och dela med sig av sig själv och sina erfarenheter som lärare på Cybergymnasiet.
10 sätt att misslyckas som lärare enligt Beppe:
1. Utgå från att eleverna bryr sig
2. Ta med lärarrummet in i klassrummet
3. Tro att du kommer undan
4. Tro att du klarar det själv
5. Tro att du hinner
6. Tro att du kan göra karriär
7. Tro att du är en informatör
8. Ge upp där andra ger upp
9. Att inte våga larva sig
10 Glömma bort VARFÖR
En tänkvärd lista som vi kanske alla bör ha med oss om vi vill misslyckas, eller....
Gör som dom flesta lärare jag känner - vänd på den! Lyckas!
God natt på er! I morgon berättar jag om de andra föreläsningarna jag var på.

2 kommentarer:

  1. Roligt att höra lite om vad ni har upplevt. Resten vill jag höra i personalrummet :)

    SvaraRadera
  2. Intressant där Beppe. Ja men visst är det så, att man ibland måste se det hela lite från ovan och ta ut lite distans. Blir oftast lättare att gå vidare, se det viktiga i sammanhanget, när allt är lite dimmigt.
    J

    SvaraRadera