måndag 2 mars 2015

BFL-träff 5 Aktivera eleverna som ägare av lärandeprocessen (nyckelstrategi 5)

Vi börjar med att dela med oss av erfarenheter från nyckelstrategi 4, aktivera eleverna som resurser för varandra i sitt lärande.

Här några intressanta poänger utifrån nyckelstrategi 4:

- Elever tycker det är kul att hjälpa varandra och älskar att förklara för varandra!!!
- Att jobba med att svara på baksidan av lappar (post-it etc) skapar engagemang, att tillsammans komma fram till BRA svar och lära sig mer. Ett roligt och spännande arbetssätt.

Här länken till videon där post-it-lappar används i undervisningen:

https://www.youtube.com/watch?v=usJnehrXInc



Nyckelstrategi 5 - eleverna som ägare av lärandeprocessen


Att vara metakognitiv - veta hur man skaffar sig kunskaper, använder dem för att få nya kunskaper mm. Nyckelstrategi 5 handlar om detta. Det är personligt hur man fungerar metakognitivt. Alla har sin stil och lär sig bäst på olika sätt. Det gäller att lära sig detta på sikt (mer och mer ju äldre eleverna är). Hur lär JAG mig?

TEKNIKER:  Självbedömning, självreglering, träning i att ställa frågor/göra sammanfattningar

Självbedömning
Fokusera på var jag befinner mig och hur jag går vidare för att lära mig det jag behöver. 
- Stryk under med understrykningspenna i matriser - VAR ÄR JAG NU? 
- Bedöm mina arbeten utifrån kriterier - hitta var i ett elevarbete där t ex ett visst kriterie återfinns (t ex i svenska: här i texten gör jag en utvecklad beskrivning (C-nivå) av miljö - markera det med gul färg, olika betygsnivåer har olika färg)

Här en video som handlar om självbedömning och hur de jobbar i nån amerikansk skola:




Självreglering


Ganska komplexa förmågor som en elev måste klara av som ni ser, men kan de nå hit på lång sikt är det ju riktigt bra:

















Intressant modell över hur vi "borde" jobba enligt Andreia Balan. Med allt inkluderat som är viktigt i lärarjobbet. BFL-strategierna är integrerade i undervisningen men det finns en cirkulär struktur i mitten som går runt runt i ens arbete med PP.

















/Vid pennan Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar