tisdag 21 april 2015

Ännu mera Sett


Jag har känt till ”Grej of the day” ganska länge, har även hört Micke Hermansson i olika sammanhang, men aldrig live. Tisdagens sista föreläsning hade jag prickat för något annat, men så var det ju den där Micke. Skulle jag lyssna på honom trots att jag redan hade ganska bra koll på vad han skulle prata om? Vilken tur att jag gjorde det! Man kan lätt bli kär i Micke. Hans engagemang, hans sätt att bjuda på sig själv, hans humor, hans dialekt och så klart ”grejandet”. Jag tror att alla som lyssnat på Micke vet vad jag menar. Så håller han ju dessutom på mff…
”Grej of the day” går att utforma efter eget huvud, men så här skulle man kunna sammanfatta det på Mickes sätt:
- Jag kör minst 4 ggr/vecka
- Har gjort en diger bruttolista m hundratals personer/platser/händelser/ övrigt, som jag vill använda som rubriker.
- jag lägger alltid ut en liten ledtråd dagen innan (" djup, djupare.." löd gårdagens . Vi skulle prata om Marianergraven!) Det brukar locka en del kids till att börja fundera och gissa...
- gör alltid en enkel PP när jag läst in mig på ämnet. Ca tre slides, rubriker, stödord och ett par bilder..
- jag kör helt random. Låter ämnena slumpas huller om buller. Inget tema! Jag vet att efter ett tag kommer de där underbara "kopplingarna" mellan gamla o nya GOTD att dyka upp ändå.
 - kort ska det vara. 7-10 min.
 Det är en MIKROLEKTION , inte en vanlig lektion!
 - eleverna antecknar alltid i sin GOTD-bok. En sida per grej.
- deras måste-anteckningar = rubrik, datum, vilket nr vi är på, basfakta (när, var, varför känd..), sen ant de mina stödord från PP,
- viktigt för mig har alltid varit att det ska finnas intressant och spännande kuriosa med. (Man minns så mycket bättre då ..)lägg ner lite extra tid på just denna punkt!
-På slutet får de ett par min för att fixa en enkel bild eller färglägga om de vill..
- ny ledtråd läggs upp
- ny GOTD nästa dag...
- repeterar mycket och ofta..
- eleverna har den stående "läxan" att dagligen berätta om detta hemmavid= repetition/befästa!
- kör även ett quiz var 14:e dag på gamla GOTD för att hålla kunskapen vid liv.
För frågor/bokningar av föreläsningar mm:  Studentlitteratur.se eller
Micael.hermansson@umea.se
Jag rekommenderar er att gå med i ”Grej of the day”-gruppen på Facebook, där finns en massa färdiga GOTD-presentationer och tips på ledtrådar.
Och man måste ju faktiskt inte köra varje dag…..
Kolla in Micke när han var i TV4's Nyhetsmorgon https://www.youtube.com/watch?v=MzYhSDekZq8


Nu kör jag vidare med min "Grej of the week", musikalprojektet för Fågelskolans åttor, i år i ett unikt samarbete med Vikingaskolan, Månteatern och Malmö Högskola. På torsdag spelar vi fyra föreställningar (9, 11, 13 o 18). Kommer du med din klass? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6147225




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar