torsdag 16 april 2015

Fågel flyger vidare på Sett 2015


Efter Beppes lysande start på dagen hastade vi (jag, Helena, Karolina och Lena) vidare mot nästa föreläsning. Vi hade alla fyra spetsat in oss på ”Att bli van med dator”, det lät ju så lovande i programmet. Tyvärr levde detta inte alls upp till våra högt ställda förväntningar. Man skulle berätta om hur man gick från strategi till praktik. Dessutom skulle man berätta om Creaza, en app jag hört talas om och var nyfiken på. Här kan man skapa tankekartor, serier, ljud och film. Hade gärna tagit del av elevexempel, nu blev det mest prat och när jag nu tittar i mina anteckningar fattar jag ärligt talat ingenting… Nåja, vidare till nästa!
 
 

Sara Bruun kl.13.00 i M4. Här infriades däremot förväntningarna! En van talare med massor av konkreta och användbara exempel och det utan att varje elev behöver en egen dator eller surfplatta. Precis vad jag ville höra!
Jag rekommenderar alla läsare att besöka Saras blogg för ännu mer info, och har du chansen att lyssna på henne vid något tillfälle så gör det! bruunskolblogg.blogspot.se

Ska försöka sammanfatta lite kort kring sådant jag tyckte du kan ha nytta av.
När du på kvällarna sitter där hemma och surfar runt, hittar bra och intressanta sidor om än det ena och än det andra, samla det bästa i mappar på pearltrees.com
quizlet.com – här kan man öva glosor, lyssna och göra egna test.
kaizena.com – här kan du ge dina elever feedback i form av bl.a. voicecomments (installeras via chrome)
Sara pratade lite om det flippade klassrummet också, framförallt om tid och struktur. Vad gör du med tiden som blir över, ”face to face time”?
Hon pratade om hur hon ger eleverna en stödstruktur när hon jobbar med skapande av texter.
Ytterligare app-tips:
canva – här kan du skapa presentationer, posters och använda fria bilder.
zaption.com – hämta ett youtube-klipp och lägg in dina frågor mitt i!
Slutligen några kloka ord från Sara:
Ett förändrat ledarskap kräver MOD ”våga släppa kontrollen” och en bild på en dikt skapad av en av hennes elever:
                                                             
Här blev det lunchpaus och en riktigt smarrig räkmacka… Jisses vilka köer!
                                                                                         
Så hade då Helena hittat något vi tänkte kunde passa oss som samtalsledare och arbetslagsledare. ”Bättre möten, nu” med konkreta metoder, kom tillrätta med energitjuvarna och bla, bla, bla… Nope, passade inte oss. Vi smög ut och Helena smet iväg för att lyssna på Jonas Hällebrand som vi ju vet är alldeles lysande! Jag chansade och valde ”Det inkluderande klassrummet”, dessvärre strulade tekniken i M3 och ljudet i mina lurar var katastrofalt. Ovanpå ljudstrulet så smäller föreläsaren upp en Power Point med de minsta bokstäverna jag någonsin sett. Ansträngde mig verkligen, men nä, tog en snabbrunda på mässområdet i stället.
Efter två föreläsningar på raken som inte föll mig i smaken stod jag inför ett dilemma, tre tänkbara föreläsningar vid 16-tiden… Med tanke på min otursförföljda resa i övrigt hade jag verkligen svårt att bestämma mig den här gången. Dessutom var mina fågelkompisar ute på egna äventyr så jag fick lita på mitt eget omdöme (och det vet ju ni som var med på resan hur bra det hittills gått). Valet föll slutligen på ”Vi vågade utmana oss själva”, passande titel. Hör och häpna, jag valde rätt! Det var två tjejer, Cecilia Westerblad och Ewa Bietkowska, från Sätraskolan i Stockholm, som höll en bra presentation. Det märktes att dessa två lärare brann för sitt jobb och sina elever, men de visade även att med mycket små medel kan man åstadkomma något. De delade dessutom med sig av sina erfarenheter på ett behagligt sätt. Några ihopsamlade tankar till er:
Bfl-tänket, de nya frågorna, tex. varför är 3 ett udda tal och inte 8? Varför är det här ett talmönster?
Förklaringsfilmer, äldre elever förklarar för yngre (elever flippar för elever)
Mad App, spelar in korta filmsnuttar.
Res och skriv med google Earth.
Thing Link, skapa klickbara punkter på en karta eller en bild, tex av människokroppen.
VideoScribe, skapa dina egna filmer där en hand skriver och ritar på en whiteboard.
iTalk, läs in din text och lyssna, bedömningshjälp.
Visual Poetry, appen du kan skriva poesi och få din text i olika mönster. Eller skriv feedback till en kamrat och ge bort!
Till sist så berättade dom om hur eleverna tränade finmotoriken innan de började skriva med penna och de uppmanade ALLA att köpa hem playmais! Det är alltså små majskorn i olika färger som eleverna bygger med. De byggde figurer och miljöer som de också kunde använda i sitt skapande med text, ord, film, ljud osv. Kolla upp det, verkar hur kul som helst!
I morgon kvittrar jag vidare om när jag blev kär i en av föreläsarna och om vårt studiebesök på en skola "i en annan värld".
Tjingeling!

2 kommentarer:

  1. Vilka bra sammanfattningar du gör Pernilla! Jag ska också samla mig och blogga nu under helgen. Räkmackan var verkligen fotogenique!

    SvaraRadera
  2. Verkar som om du inte bara hade otur då Pernilla. Kul med alla appar som verkar så användbara. Dags att ge sig i kast med detta nu när alla PADDOR snart är här!!
    Bra bloggat!

    SvaraRadera