torsdag 23 oktober 2014

Skoldagarna 2, Malmö 15/10 2104


Skoldagarna 2

Förra veckan var jag på Skoldagarna i Malmö. Det var en mycket intressant och inspirerande dag. Har ni möjlighet så rekommenderar jag er att gå nästa år.

Detta var ett av de seminarier jag besökte:

Jobba smart- att vara en bra lärare utan att jobba ihjäl sig

Helena Kvarnsell, lärare i matte, NO och teknik för år 7-9

Det jag tog med mig från detta seminarium var att det kändes väldigt skönt att få träffa en lärare som verkligen lärt sig att skilja på arbete och fritid. Hon är mycket medveten om det provocerande i att säga att hon hinner med sitt jobb på sin arbetstid men berättar ändå, med mycket humor, om hur hon gör för att inte jobba ihjäl sig samtidigt som hon får sina elever att lära sig så mycket som möjligt.

Hennes tips:

·         Lita på din profession!

·         Lita på eleverna!

·         Välj bort!

·         Prova nytt!

 

1 kommentar:

  1. Det HÄR vill man veta mer om!!!!
    Alla klagar ju på att det är så jobbigt och stressigt och svårt att hinna med!

    Har du några konkreta tips på vad hon sa? Hur ska man göra?

    SvaraRadera